Husk at spørge først

Strategisk storytelling. Branded content. Corporate journalism. Der er mange smarte ord for det, kommunikationsfolk som jeg arbejder med til daglig.

Uanset hvilket buzzword, der er svaret lige for tiden, begynder arbejdet altid det samme sted: Med 117 spørgsmål. Til en start – prøv med de her 11, før du klaprer i tasterne, griber mikrofonen eller trykker record på videokameraet:

  1. Hvilken effekt ønsker jeg?
  2. Hvilke muligheder og udfordringer står jeg overfor?
  3. Hvad er det relevante budskab?
  4. Hvilken fortælling vil jeg formidle?
  5. Hvordan understøtter denne fortælling brandets grundfortælling?
  6. Hvilke målgrupper vil jeg nå – og med hvilke vinkler?
  7. Hvad er den rigtige stil og tone til de enkelte målgrupper?
  8. Hvad er de rette medier?
  9. Hvordan skal kommunikationen times?
  10. Har jeg styr på beredskabet?
  11. Hvordan følger jeg op og evaluerer?